Ik zoek makkelijk te maken receptjes voor "amuses" met kerst (voor 10 personen)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Koken
2.9K

Het beste antwoord

Kerstomaatjes, kapje eraf en vullen met ham-preisalade of andere salade naar keuze.

Cranberry paté pureren met wat roomboter en een scheutje cognac of frambozenazijn tot je een soort mousse hebt die je spuiten kan. Leg 2 blaadjes rucola op een lepel, doe de mousse in een spuitzak en spuit een mooie toef op de sla die op de lepel ligt. je kunt het ook op ronde toastjes spuiten. Je kunt nog garneren met een drupje cranberry compote.

Haal de steeltjes uit champignons en kook ze 2 min. in water met citroensap. Even uitlekken en dan vullen met
een stukje geitenkaas. Zet in de oven en laat de kaas smelten. Strooi er wat peper en peterselie over en serveer op een lepel.

Als je amuseglaasjes hebt, koop eens 'la vache qui rit'.
Dit zijn blokjes smeerkaas in een doosje. Snijd gebraden beenham in heel kleine blokjes, leg een laagje in een glaasje. Leg daarop een blokje smeerkaas en druk het zachtjes aan. Schep kleine blokjes komkommer om met wat limoensap, zout en versgemalen peper. Schep dit op de kaas.

Zet geitenkaas even onder de grill tot hij licht kleurt.
Leg op elke lepel blaadjes rucola of veldsla. Verdeel de kaas in stukken en leg een stukje op de sla op de lepel.
Verdeel hierover een dressing van noten- of extra vierge olijfolie gemengd met wat rode wijnazijn of vruchtenazijn.
Strooi er wat geroosterde pijnboompitjes over.
amc
13 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Vijgen met kaas en crema di balsamico

2 verse vijgen
50 gram pittige geraspte kaas (bv. grana padano), in schilfers
enkele druppels crema di balsamico (Ca’ del cristo, flesje 250 ml)

Bereiding:
Snijd elke vijg in vier partjes. Leg acht eetlepels klaar.
Leg op elke lepel een partje vijg en enkele schilfers kaas.
Druppel er wat crema di balsamico over.

Dit recept is voor 8 pers. dus even ingredienten aanpassen. Verder staan er veel andere leuke ideeen op deze site.
Smakelijk en een fijne kerst!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dan moet je deze een proberen: Toast met zalmtartaar!

Een amuse met een luxe uitstraling, maar heel eenvoudig te bereiden. Alsof er een engeltje op...., dus succes gegarandeerd!

Benodigdheden:

■20 toastjes
■300 gram gerookte zalm
■1 klein bosje dille, grofgehakt
■Fijngeraspte schil en sap van ½ citroen
■3 el crème fraîche

Bereiding:
Snijd de zalm in kleine stukjes en doe het met de dille, citroenschil en -sap en de crème fraîche in een kom. Breng op smaak met peper en meng goed door elkaar. Deze zalmtartaar kan een dag van tevoren gemaakt worden. Bewaar tot gebruik in de koelkast. Schep voor serveren de tartaar op de toastjes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heeeel simpel! Je koopt van die kleine mozarella balletjes en zongedroogde tomaatjes en die rijg je aan een stokje.. eventueel ook een olijfje.. koop wat bijzondere vleeswaren als pain du arc of pata negra en maak het mooi op, op een schaal.. dat is echt veel leuker en minder tijd! Wij doen dit ook in het restaurant.. en als je het heel sjiek wil maken.. haal wat coquilles in huis, snij die heel fijn.. een klein beetje olijfolie aan toevoegen.. doe dat in een glaasje met een klein beetje advocado creme.. zo simpel en erg lekker! Tot slot misschien een zalmmousse ook heel lekker!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wraps, pak een paar wraps beleg ze met wat je lekker vind, rol ze op snij ze in stukjes en doe er een prikkertje door heen en smullen maar :P
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
- Minipasteitjes (bij Jumbo verkopen ze ze speciaal voor de feestdagen in hartjesvorm) die je kunt vullen met alles wat je maar lekker vindt. Eventueel nog even in de oven gratineren.

- Spiesjes van bolletjes meloen met daar tussendoor zigzag geregen gerookte ham.

- Bladerdeegstengels, snij plakjes bladerdeeg in smalle reepjes en bestrooi deze met geraspte kaas, grof zeezout, sesam- of maanzaad, kerriepoeder of andere kruiden die je lekker vindt. Bestrijken met wat losgeklopt ei, eventueel nog even aan de uiteinden vastpakken en een paar keer ronddraaien zodat je een wokkeleffect krijgt en dan goudbruin en gaar bakken in de oven volgens de aanwijzingen op de verpakking.

- Gerookte kipfilet in kleine blokjes met wat kleingesneden sinaasappel (sap even opvangen) en eventueel mango op een blaadje sla in een amuseglaasje. Eroverheen een dressing van wat mayonaise, kerrie naar smaak en het opgevangen sinaasappelsap.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit is ons succesnummer: heerlijke éénhaps surprise.
Rood en groen zijn de kerstkleuren; en eten is net zo lekker als het er uitziet.
Neem een plakje runderrookvlees.
Leg er een theelepeltje filet americain op.
Vouw het plakje rookvlees tot een klein dim-sung vormpje, een soort zakje: omhoog doen en één slagje ronddraaien aan de top.
Rond het topje draai je een stengeltje bieslook in een klein knoopje. Dit is het moeilijkste, de bieslook breekt wanneer je het te ruw doet.
Op een lepel serveren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een borrelglaasje tomatensap met een drupje room, een drupje balsamico-azijn en blaadje basilicum, en een snufje peper.
Staat ook erg leuk in een Turks theeglaasje (met zo'n gouden randje)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een wel heel eenvoudig en lekker borrelhapje is:
Neem een plak gekookte ham.Schouder of achterham maakt niet uit. Smeer daar op een laag kruidenkaas BV Boursin.Rol nu de plak(ken) op en zet ze een half uurtje in de koelkast.Net voor het opdienen ,snij je de rolletjes ham in stukjes van ongeveer 2 cm .Een prikkertje er door en klaar !U kan er zo gewenst ook nog een klein kerstomaatje mee opprikken
Bronnen: